«Den manglende representasjonen blant kritikere inngår i økosystemet i norsk kulturliv”, sier scenekunstkritiker og dramaturg Rania Broud, og tar opp et viktig tema som også ble snakket om i Kunst som politikk: Kunsten å skrive – et kritisk blikk, et seminar under TekstLab Festival // Glokale Stemmer 2021, hvor Carl Aquilizan, Rania Broud, Meera M. Kaur og Mariken Lauvstad snakket om hvem som skriver om kunst, og hvilken kunst det skrives om.
Hvilket blikk er representert i samtidens kunstkritikk? Når kunsten utvider sin form og sitt nedslagsfelt, hvordan kan vi skrive om kunstprosjekter som rommer mer enn én tradisjonell kunstform, slik som tverrfaglige og deltakende kunstprosjekter?
Carl Joseph Aquilizan er koreograf, utøver og skribent. Carl Aquilizan er utdannet ved Spin Off Forstudium i Dans (2014-2015) og Northern School of Contemporary i Leeds, England (2015-2018). Han er deltaker i TekstLab Inkubator, og har nylig utviklet produksjon Flower Boy på TekstLab Festival Glokale Stemmer 2021 og prosjektet dis_func som ble vist under Koreografilaboratoriet på Dansens Hus.
Rania Broud har utdannelse som musikalartist fra Bårdar Akademiet og i teater- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen. Hun arbeider som frilanskritiker og dramaturg innen scenekunst. Rania har tidligere jobbet som dramaturg på Nationaltheatret i Oslo og Dramatikkens hus, og har publisert tekster og dikt om den norske rasismen. Hun sitter i Heddajuryens danseutvalg 2020–2022.
Meera Manjit Kaur er kunstner, kunstformidler og kunstkritiker og har utdannelse som lærer, kunst og design og estetiske fag OsloMet og Høyskolen i Oslo og Akershus.Hun jobber for tiden som informasjonsansvarlig på Fotogalleriet og som redaksjonsassistent og skribent for Kunstavisen.
Mariken Lauvstad er skribent, underviser og dramaturg. Hun ser på arbeidet sitt som en kontinuerlig utforskning av nye perspektiver, konsepter, grenseoppganger og universer innen scenekunstfeltet.
Kunst som politikk er en serie fagseminar og samtaler knyttet til TekstLabs visningarena. Seminarserien stimulerer til kritiske refleksjoner om kunst, kultur, makt, identitet og endring og er støttet av Kulturrådet.
Les også: